Projektets formål
- Identifikation af eksisterende foranstaltninger og barrierer for kritisk kulturel literacy i de kunstneriske berøringsflader inden for skole og uddannelse.
- Udforskning af virkningerne af og potentialerne ved dekolonisering af de kunstneriske berøringsflader inden for skole og uddannelse.
- Udvikling og udbredelse af interventions- og workshopformater til at fremme kritisk kulturel literacy gennem formel og uformel brug af kunst i uddannelse.
-
Projektledelse
Syddansk Universitet (SDU)
-
Projektperiode
januar 2024 - december 2026
-
Målgruppe
Skole
-
Hjemmeside
-
Projektpartnere
Syddansk Universitet (DK)
Aalborg Universitet (DK)
Professionshøjskolen Absalon (DK)
Science and Research Centre Koper (SI)
Universitat de Barcelona (ES)
Rheinland-Pfälzische Technische Universität, (DE)
University of Wrocław (PL)
Center for Social Sciences (HU)
Institut for Børnekultur (DK)
Portret (SI)
E:\\ART (ES)
Kinemathek Karlsruhe (DE)
Wrocławski Instytut Kultury (PL)
InSite Drama (HU)
-
Støtte
Projektet hører under Horizon Europe programmet, søjle 2 ”Global challenges”
Kritisk Kulturel Literacy
Hvad?
Kritisk kulturel literacy (KKL) er et pædagogisk begreb, der rækker ud over traditionelle forestillinger om literacy, som typisk fokuserer på læse- og skrivefærdigheder. Med et fokus på kultur undersøger KKL kritisk en bred forståelse af kulturelle udtryk i hverdagslivet for individer og lokalsamfund.
Engagement i lokalsamfund er en hjørnesten i vores forståelse af KKL – ved at forbinde skolers pædagogiske praksis med de levede erfaringer og kulturelle praksisser og udtryk, der finder sted i lokalsamfund, kan Kritisk kulturel literacy fremme en mere relevant læringsoplevelse.
Hvorfor?
Kritisk kulturel literacy er en menneskelig evne.
Da menneskers hverdag allerede er mættet og formet af kulturelle og kunstneriske udtryksformer, har de altid allerede kulturel literacy. KKL fremmer deltagelse i aktiviteter i forskellige kulturelle fællesskaber og ønsker at bidrage til at skabe fælles levesteder og samskabelse af kultur.
Denne ramme er afgørende i nutidens mangfoldige og indbyrdes forbundne verden, hvor individer navigerer i og fortolker en bred vifte af kulturelle udtryk og magtdynamikker.
Kontakt
-
-
Marie Grønbæk Bjerregaard
Projektkoordinator
