15. august 2025

Open Call: Bestyrelsespost på Institut for Børnekultur

 

Kunst og kultur skaber gode børneliv. Kunst og kultur gør en forskel.

Derfor arbejder Institut for Børnekultur for at sikre børns ret til kunst og kultur i deres hverdag. Og netop nu befinder vi os i en tid med rivende udvikling, hvor nye nationale opgaver og potentialer tegner nye horisonter for vores arbejde.

 

Som national aktør arbejder Institut for Børnekultur for at fremme og styrke den betydning, kunst og kultur spiller i børnenes liv og udvikling.

Vi udvikler og værner om kvaliteten af den børnekulturelle praksis ved at forene praksisnære erfaringer med forskning og uddannelse, og vi arbejder med afsæt i samfundsaktuelle dagsordner og lokale

kontekster. Vi sikrer, at samarbejdet på tværs af professioner og faglige niveauer bliver til vedvarende indsatser, der fremmer og styrker børnekulturen i Danmark – til gavn for alle børn.

Det betyder, at vi er engagerede på flere niveauer i både projekter, partnerskaber, forskning og på politisk plan.

 

Vi har en vakant plads i bestyrelsen og søger et medlem, der vil være med til at løfte en brandvarm dagsorden.

 

Om Bestyrelsen

Bestyrelsen består af syv medlemmer, hvoraf to er udpeget af Viborg Byråd, én er udpeget af Region Midtjylland og én er udpeget som medarbejderrepræsentant.

 

På nuværende tidspunkt tegnes bestyrelsen af:

Charlotte Sahl-Madsen

(bestyrelsesleder) - Direktør United Co-Creation Lab

Katrine Fusager-Rohde

(vicebestyrelsesleder - udpeget af Viborg Byråd) - Byrådsmedlem og formand for Børne- og ungeudvalget

Elo Nielsen

(udpeget af Viborg Byråd) - Byrådsmedlem og medlem af Kultur- og fritidsudvalget

Andreas Rasch-Christensen

(Udpeget af Region Midtjylland) - Forskningsleder, VIA University College

Christian Have

 - Indehaver, HAVE kommunikation

Maria Bach Boserup

(medarbejderrepræsentant) - projektleder, Institut for Børnekultur

Henrik Schou Zacho

(Tilforordnet) - Chef for Kultur og Event, Viborg Kommune

 

Vi ønsker, at det nye medlem skal udvide den samlede kompetenceprofil i bestyrelsen, men er åbne over for, hvilke forskellige fagligheder eller baggrunde bestyrelsen fuldendes med.

 

Følgende kompetenceliste er derfor blandt prioriteterne, men ikke udtømmende:

  • Forståelse for børnekultur og -kunst
  • Erfaring med Public Affairs
  • Kendskab til fondslandskabet
  • Strategisk forståelse
  • Erfaring med Forretningsudvikling
  • Erfaring med andre samfundsområders kobling med børnekultur (f.eks. dagtilbud, skole, social- og specialområdet)
  • Relevante netværk

 

Vores rekruttering til bestyrelsen tager desuden sit afsæt i Kulturministeriets Anbefalinger for God Ledelse af Selvejende Kulturinstitutioner, ligesom vi ønsker at den endelige bestyrelsessammensætning afspejler bredden i institutionens interessenter. Derfor opfordrer vi til, at man søger uagtet alder, køn, uddannelse, geografi, baggrund eller andre forudsætninger.

 

Vilkår

Arbejdet i bestyrelsen er frivilligt, men rejseudgifter og eventuelle udgifter til overnatning og forplejning i forbindelse med mødeaktivitet og repræsentation dækkes af institutionen efter aftale.

Det forventes, at man deltager i 5 bestyrelsesmøder årligt: 3 møder fysisk i Viborg og 2 onlinemøder, foruden et til to dagsarrangementer.

Øvrig møde- og repræsentationsaktivitet kan forekomme.

 

Vil du med ombord?

Send en mail til bestyrelsesleder Charlotte Sahl-Madsen på charlotte@sahlmadsen.dk senest d. 29.10.25 kl. 12.00.

I mailen bedes du skrive kort om din baggrund og motivation til at træde ind i bestyrelsen, samt hvilke kompetencer og erfaringer du vil bidrage med. Vi inviterer relevante kandidater til en uformel samtale.

Det forventes, at man kan træde ind i bestyrelsesarbejdet umiddelbart efter udpegning.

 

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte:

Bestyrelsesleder Charlotte Sahl-Madsen på charlotte@sahlmadsen.dk

eller leder af Institut for Børnekultur Camilla Høg choe@institutforbornekultur.dk / tlf.26891415