

Kerneværdier
Vi arbejder med afsæt i fire grundlæggende og forbundne kerneværdier: æstetik, relevans, faglighed og bæredygtighed. Værdier, der udgør rettesnoren i vores arbejde – både internt og eksternt.
Æstetik
Det æstetiske blik er grundlæggende for Institut for Børnekulturs arbejde, og vi har altid det sansende og eksperimenterende for øje.
En æstetisk tilgang åbner for kreativitet, inddragelse og nysgerrighed og bidrager til, at alle aktører oplever sig selv som en del af processen og produktet. Æstetiske processer bidrager også til børns dannelse og åbner døre til at forstå sig selv og sin omverden.
Relevans
Det er afgørende for Institut for Børnekultur, at vores arbejde skaber konkret værdi hos aktører og samarbejdspartnere.
Vi går ikke på kompromis med hverken kvalitet eller faglighed, og vi insisterer på, at vores arbejde skal gøre en forskel – og pege fremad.
Faglighed
Vi arbejder med afsæt i forskning og praksisnære erfaringer fra over 20 år som udviklingscenter for børnekultur. Erfaringer, som har givet en solid faglig ballast. Og vi arbejder med respekt for de forskellige fagligheder i krydsfeltet mellem kunst, kultur og pædagogik.
Bæredygtighed
Vi arbejder med bæredygtighed på tre niveauer: hos individet, i det enkelte projekt og i forhold til omverdenen. Og vi arbejder med udgangspunkt i FN’s Børnekonvention og 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Vi har især fokus på den sociale bæredygtighed, der handler om de menneskelige forhold, som er afgørende for et bæredygtigt samfund.
